BYD conduce ofensiva mașinilor electrice chinezești în Australia
BYD, împreună cu alți producători de automobile electrice din China, aduc în masă noi modele în Australia.
- Piața Australiană a ridicat barierele comerciale pentru producătorii auto chinezi, BYD fiind principalul beneficiar.
- Guvernul Australian acordă subvenții importante pentru achiziționarea de vehicule electrice noi.
- Prețurile mari la benzină încurajează și ele tranziția către vehiculele electrice.
- De la venirea la putere în 2022, guvernul premierului Anthony Albanese a promovat în mod agresiv adoptarea vehiculelor electrice, ca parte a planurilor țării de reducere a emisiilor – o schimbare care a survenit după un deceniu de acțiuni climatice modeste sub conducerea liderilor conservatori.
- Acest lucru a creat premisele creșterii volumului de vânzări al mașinilor electrice. Vehiculele electrice au reprezentat 7,2% din vânzările de mașini noi în Australia în 2023, în creștere față de 3,1% cu un an mai devreme.
- Principalul câștigător a fost până de curând Tesla, care s-a înfruptat cu o felie mare din tortul pe care se pregăteau să-l înhațe producătorii auto locali Toyota și Ford. Aceștia, orientați în principal către motoarele pe benzină, au privit neputincioși cum clienții au trecut pe lângă ei.
- Dar revelația momentului este gigantul BYD, care a intrat pe piața auto din Australia în 2022 iar anul trecut a vândut peste 12.000 de vehicule.
- BYD, producătorul auto susținut de Warren Buffett, deține acum 14% din piața de vehicule electrice din Australia, al doilea după Tesla, care are 53%, arată datele Camerei Federale a Industriei Auto.
- „Oportunitatea este foarte clară”, a declarat David Smitherman, director executiv la EVDirect, distribuitorul BYD în Australia. „Trebuie să intrăm acum pe piața principală, deoarece am vândut utilizatorilor timpurii și cumpărătorilor pasionați de vehicule electrice.”
- BYD va adăuga două SUV-uri și un pick-up truck pentru a-și mării oferta de modele la șase anul acesta, a spus Smitherman. EVDirect va deschide, de asemenea, încă 30 de dealeri în următoarele 18 luni, pentru un total de 55 și s-a angajat în vânzarea de flote către companii precum Uber.
- Un alt producător, SAIC Motor, deținut de statul chinez, va lansa trei modele noi în acest an sub marca sa MG, inclusiv MG3 plug-in hybrid și MG Cyberstar electric roadster, ridicând gama sa de produse EV/hibrid în Australia la cinci.
- Producătorii de automobile tradiționali caută, de asemenea, să-și adapteze oferta. Ford are două vehicule electrificate pe piața australiană și alte trei pe drum, potrivit unui purtător de cuvânt al companiei.
- Toyota tocmai a lansat prima sa mașină electrică, care se alătură celor nouă hibrizi, oferind emisii mai mici decât vehiculele comparabile cu motor pe benzină.
Mirajul unei piețe libere
- Deși Australia este o piață relativ mică la scară globală, cu 1,2 milioane de mașini vândute anul trecut, este foarte atractivă pentru producătorii de automobile chinezi, având în vedere că nu are o industrie de producție de mașini și este puțin probabil să introducă bariere protecționiste în comerț.
- Startup-ul chinez Leapmotor, care a colaborat cu Stellantis pentru a se extinde la nivel global, a desemnat Australia drept piață prioritară, constatând lipsa producătorilor auto locali.
În schimb, pe principalele piețe mondiale tensiunea poate fi tăiată cu cuțitul!
- Autoritățile Uniunii Europene au lansat o anchetă pentru a stabili dacă producătorii chinezi de vehicule electrice pot să beneficieze de subvenții de stat, în timp ce SUA au lansat o investigație pentru a stabili dacă mașinile fabricate chinezi ar putea fi folosite pentru a spiona americanii.
- Dar relațiile dintre Canberra și Beijing s-au încălzit după ani de tensiuni, ambele părți fiind de acord să extindă cooperarea. Guvernul lui Albanese nu a dat niciun semn că este îngrijorat de riscurile de securitate cibernetică prezentate de mașinile chinezești.
Departamentul de Afaceri Externe și Comerț al Australiei a refuzat să comenteze această problemă.
- Pentru a stimula cererea de mașini electrice, guvernul a introdus scutiri de taxe la cumpărarea acestora.
- Cele mai populate trei state ale țării – Sydney, Melbourne și Brisbane – și-au stabilit, de asemenea, obiectivul ca vehiculele electrice să reprezinte 50% din vânzările totale de mașini noi până în 2030, oferind reduceri generoase la achizițiile de vehicule electrice și investind masiv pentru a construi stații de încărcare.
- Așteptările ca cererea de vehicule electrice să crească sunt mari, deși prognozele variază. PwC estimează că jumătate din vânzările de mașini noi din Australia vor fi vehicule electrice până în 2027 în timp ce BMI, o unitate a Fitch Group, prezice 18% până în 2032.