Realitatea virtuală îmbunătățește capacitatea cognitivă a copiilor cu ADHD.
Îmbunătățirea performanței cognitive fără efecte secundare face ca intervențiile imersive bazate pe realitate virtuală să fie o opțiune de tratament eficientă pentru copiii cu ADHD
- Intervențiile imersive bazate pe realitate virtuală (VR) pot îmbunătăți deficitele cognitive asociate cu ADHD la copii, potrivit unui studiu publicat în 2023 în revista Virtual Reality. În comparație cu grupurile de control activ și pasiv, copiii cu ADHD au experimentat rezultate pozitive cu efecte semnificative în dezvoltarea capacității cognitive globală, a atenției și a memoriei atunci când au folosite terapii VR
- Într-o meta-analiză a șapte studii randomizate controlate, 149 de participanți au fost repartizați în grupul VR imersiv și 172 de participanți în grupul de control. Studiul a găsit o diferență semnificativă în rezultatele de performanță pentru atenție și capacitate cognitivă globală în favoarea grupului VR imersiv. Doar un RCT a evaluat rezultatele memoriei, dar ca și în cazul atenției și al cogniției globale, grupul VR a arătat un avantaj semnificativ. Îmbunătățirile au fost mai mari la copiii care nu au beneficiat de tratament anterior pentru ADHD.
Eficacitatea VR imersiv
- Realitatea virtuală este din ce în ce mai utilizată în asistența medicală, iar evaluările clinicienilor au fost pozitive.
- Pacienții spun că antrenamentul creierului – un termen umbrelă folosit pentru a descrie instrumente cognitive precum VR – este eficient în îmbunătățirea simptomelor ADHD.
- Într-un studiu din 2024, realizat de ADDitude, antrenamentul creierului s-a clasat în primele trei cele mai eficiente tratamente pentru ADHD.
- XRHealth este producătorul unei terapii VR disponibile comercial pentru ADHD. „Aplicațiile pentru copiii cu ADHD includ un joc asemănător boxului în care jucătorii aleg ce stimuli să bată, pe care să îi evite și ce distrageri să ignore”, a spus Randy Kulman, Ph.D., în „Ghidul Utilizatorului în Terapia Digitală a ADHD
- Intervențiile bazate pe VR pot fi utile și în sala de clasă, potrivit cercetătorilor. „Având în vedere asocierea pozitivă dintre funcționarea cognitivă globală, performanța academică și funcționarea socială, intervențiile bazate pe VR pot aduce beneficii vieții de zi cu zi a copiilor cu ADHD în ceea ce privește performanța școlară și relațiile cu colegii.”
- Cu toate acestea, antrenamentul creierului a fost, de asemenea, una dintre opțiunile de tratament cel mai puțin utilizate de respondenții la sondajul ADDitude. Din cei peste 12.000 de respondenți, doar 6% dintre îngrijitorii și adulții au declarat că l-au folosit pentru a trata ADHD pentru copilul lor sau personal. Lipsa personalizării la nevoile pacienților, a obiectivelor de tratament și a cunoștințelor cu privire la valoarea adăugată a VR au fost citate ca bariere în calea implementării.
Moderatori potențiali
- Cercetătorii au efectuat o a doua meta-analiză pentru a identifica potențialii moderatori ai mărimii efectului funcționării cognitive globale, pentru care a existat o eterogenitate substanțială semnificativă. Au fost observate îmbunătățiri ale cunoașterii globale la toate vârstele și duratele de intervenție ale participanților, indiferent de statutul diagnosticului (formal vs. informal), noutatea căștilor (nou vs. vechi) sau intervenția grupului de control (pasiv vs. activ). Studiul nu a evaluat doar moderatorii atenției, pentru care eterogenitatea a fost, de asemenea, semnificativă (I2 = 68,26%).
- Semnificația moderatorilor asupra rezultatelor imersive bazate pe VR este mixtă. Cercetările au arătat că intervențiile mai lungi, participanții mai tineri și grupurile de control pasive pot duce la rezultate diferite, au observat cercetătorii. Măsurătorile de urmărire ar putea ajuta la „evaluarea efectelor pe termen lung ale intervențiilor VR și dacă îmbunătățirile aduse rezultatelor funcționării cognitive de la momentul inițial până la post-intervenție sunt menținute după ce intervenția a încetat”.
Limitări și cercetări viitoare
- Revizuirea sistematică și meta-analiza au fost primele care au abordat aderența la tratamentul și siguranța VR imersiv în îmbunătățirea deficitelor cognitive la copiii cu ADHD. Comparativ cu grupurile de control, ratele de abandon au fost similare între grupuri și nu au existat efecte adverse. Cercetătorii au concluzionat că VR imersiv „este fezabilă în ceea ce privește aderarea la tratament și un instrument sigur de reabilitare cognitivă”.
- Intervențiile grupului de control au inclus VR non-imersiv, medicație, psihoterapie, antrenament cognitiv, neurofeedback, biofeedback hemoencefalografic. Dispozitivele montate pe cap au fost considerate o intervenție imersivă bazată pe VR.
Sursa additude magazine
Citește și Nouă mituri despre îngrijirea vederii