Regula treimii în fotografie
A face o poză a devenit aproape un tic, fotografiile ne invadează cotidianul din toate părțile.
Cu același tip de telefon, pasionații de fotografie pot face chiar poze artistice, în timp ce novicilor le ies imagini banale.
,,Regula treimii’’ în fotografie este chiar mai veche decât avem impresia.
Deși poate părea dificil în goana de a face zeci de poze să respecți niște reguli pentru a obține imagini reușite, rezultatele care vor veni odată cu ele te vor motiva să continui, să faci din fotografiile comune unele cu adevărat spectaculoase.
Motivul pentru care toți fotografii se ghidează după regula treimii
Aceasta a fost definită prima dată în 1797 de către gravorul John Thomas Smith. La vremea aceea se folosea în pictură și gravură și a fost concepută pentru a înțelege cum trebuie echilibrate lumina cu întunericul. El a fost de părere că două lumini distincte și egale nu ar trebui să apară în același timp într-o imagine, ci una trebuie să fie principală, iar alta subordonată.
În fotografie, această regulă se referă la structura compozițională. Pe scurt, imaginea focalizată poate fi împărțită în 9 cadrane egale, prin împărțirea în ecran a 2 linii verticale și 2 orizontale (introducerea imaginară sau cu ajutorul funcției care e disponibilă atât la aparatele foto, cât și la telefoanele mobile).
Cei care fotografiază tind să plaseze subiectul în centrul imaginii. Dar plasarea subiectului în partea superioară sau inferioară ar putea oferi un rezultat mai plăcut și mai estetic. Liniile vin în ajutorul fotografilor, pentru a putea echilibra imaginea cât mai bine și a așeza subiectul în fotografie așa încât rezultatul să fie unul cât mai natural.
Conceptul regulii treimilor poate fi rezumat foarte ușor: nu plasa subiectul fotografiei în centrul acesteia. Plasează subiectul principal la intersecția liniilor, fie în partea de sus a fotografiei, fie în partea de jos.
Ce aduce regula treimii în fotografie
Te va ajuta să folosești tehnici compoziționale care vor părea mult mai naturale, echilibrate și plăcute la prima vedere. Vei putea folosi spațiile negative într-un mod cât mai creativ, găsind lucruri din jurul subiectului pe care le poți introduce în fotografie. Vei putea crea o poveste între subiect și background (de exemplu în fotografiile cu animale, vei putea prinde cadrul și, astfel, vei creea un context).
Ce se întâmplă dacă o încalci?
Ca orice regulă ea este încălcată uneori, în funcție de viziunea fotografului. De multe ori, subiectul poate arăta mult mai bine în centrul imaginii, de exemplu în cazul portretelor.
Bryan Peterson, fotograf premiat cu Pullizer și autor de cărți despre fotografie, explică în cartea sa cum să aplici această regulă.
Când punctul de focalizare este în centru, rezultă un tip de fotografie potrivit pentru documentare, dar îi lipsește talentul artistic. „Pentru mine este o imagine incredibil de plictisitoare”, a spus Bryan.
Dacă mutăm copacul cu o treime la dreapta este o îmbunătățire, dar nu una mare, deoarece orizontul este încă centrat pe înălțime. Aici se ia o altă decizie: „Care este punctul de interes? Ce este deasupra liniei orizontului sau ce este sub ea?”
Lăsând mai mult cer avem o îmbunătățire – fotografia este acum conformă cu regula treimii – dar domnul Peterson e de părere că nu e suficient. ” Deci, dacă întrebarea este ce ne interesează vizual, cerul sau câmpul?, dar cerul albastru fără nori pierde teren.
Cu copacul necentrat și florile umplând planul de jos, „s-a introdus un anumit grad de tensiune, ceea ce aduce interes”, a spus domnul Peterson.
Regula treimilor funcționează pentru multe compoziții, inclusiv portrete. Trucul, a spus domnul Peterson, este să vă apropiați și să umpleți cadrul: „Nu ești suficient de aproape până când nu ai tăiat o parte din fruntea persoanei. După părerea mea, atunci ești suficient de aproape pentru un portret cu adevărat intim.”
Există un truc tehnic pentru a folosi regula treimii. Majoritatea camerelor se vor focaliza automat pe centrul unui cadru, chiar dacă acesta nu este subiectul dorit. Există mai multe moduri de a muta focalizarea asupra subiectului.
Cel mai evident este să dezactivați setarea automată și să focalizați manual.
Totuși, Peterson e de părere că mai potrivit ar fi să numim această regulă ,,sugestie”. Pentru că sunt situații în care o fotografie arată bine doar dacă subiectul e centrat.