Toți ochii pe Rafah: postarea virală creată de AI
Toți ochii pe Rafah, imaginea generată de inteligența artificială, a fost distribuită pe rețelele sociale de peste 47 de milioane de oameni.
- Toți ochii pe Rafah (All Eyes on Rafah) înfățișează tabere de corturi pentru palestinienii strămutați și un slogan pe care scrie All Eyes on Rafah.
- Postarea a fost distribuită de peste 47 de milioane de ori de utilizatorii ai Instagram, inclusiv de celebrități precum Dua Lipa, Lewis Hamilton și Bella Hadid.
- Imaginea și sloganul au devenit virale după un atac aerian israelian și după incendiul rezultat într-o tabără pentru palestinieni strămuți din orașul Rafah, din sudul Gazei, la începutul acestei săptămâni.
- Ministerul Sănătății condus de Hamas a declarat că cel puțin 45 de persoane au fost ucise și alte sute au fost rănite în incident. Israelul a spus că a vizat doi comandanți Hamas și că incendiul mortal a fost posibil cauzat de o explozie secundară.
- A existat o condamnare internațională pe scară largă a loviturii israeliene, pe care premierul israelian Benjamin Netanyahu a numit-o „un tragic accident”.
- În urma incidentului, imaginea a devenit virală după ce un tânăr din Malaezia a postat-o pe contul său de socializare.
Deci, cum a apărut această imagine?
Cum s-a născut sloganul All Eyes on Rafah?
- Incidentul mortal de la începutul acestei săptămâni de la Rafah a făcut ca oamenii să posteze clipuri cu Richard Peeperkorn, un reprezentant al Organizației Mondiale a Sănătății în teritoriile palestiniene ocupate, vorbind în februarie.
- El le-a spus jurnaliștilor de la acea vreme că „Toți ochii sunt pe Rafah”, avertizând împotriva forțelor israeliene care atacă orașul.
- Vorbind printr-un apel online adresat jurnaliștilor la sediul ONU din Geneva, domnul Peeperkorn a spus că se teme de „dezastru inimaginabil” dacă armata israeliană ar face o incursiune pe scară largă în oraș, pe care amenință să-l invadeze.
- Oficialii și activiștii au repetat de atunci fraza domnului Peeperkorn pentru a-și exprima îngrijorarea și opoziția față de operațiunea militară a Israelului de la Rafah, care a început acum trei săptămâni.
- În lunile care au urmat primei utilizări a expresiei, sloganurile All Eyes on Rafah au apărut la mitinguri din întreaga lume și pe rețelele de socializare.
- Dar în ultimele două zile, imaginea generată de inteligență artificială cu sloganul Toți ochii pe Rafah a proliferat pe site-urile de socializare, cu peste 47 de milioane de distribuiri.
- Celebrități care au împărtășit imaginea și sloganul includ actorul american Mark Ruffalo, actrița indiană Priyanka Chopra și actrița siriană Kinda Alloush.
Cum s-a răspândit fotografia pe rețelele de socializare în ultimele două zile?
- Experții spun că există o serie de factori care explică de ce mesajul All Eyes on Rafah a devenit viral într-un timp atât de scurt.
- Printre acestea se numără natura generată de AI a imaginii, simplitatea sloganului, ușurința cu care utilizatorii Instagram pot partaja postarea în doar câteva clicuri și preluarea acesteia de către celebrități.
- Dar, potrivit Anastasiei Kavada, care conduce un curs de master în mass-media, campanie și schimbare socială la Universitatea din Westminster, cel mai important factor este momentul și contextul politic al postului.
- Ea explică că a devenit virală într-un moment în care mulți sunt „revoltați” de vestea grevei din tabăra din Rafah.
- Acest punct de vedere este preluat de Maher Nammari, un consultant de e-marketing și inteligență artificială, care subliniază importanța naturii incidentului în sine și a interacțiunii online care a urmat.
- „Atacul de duminică de la Rafah a provocat o tristețe larg răspândită”, a declarat el pentru BBC Arabic.
A ajutat AI să devină virală postarea?
- Iar ceea ce face mesajul și mai ușor de partajat este imaginea generată de inteligența artificială din postarea în sine, spun experții.
- Imaginea – înfățișând un deșert vast și o tabără de corturi cu textul All Eyes on Rafah pe ea – nu arată de fapt un loc real sau orașul Rafah.
- În mod deosebit lipsesc imaginile cu cadavre, sânge, fotografii cu persoane reale, nume sau scene supărătoare.
Acest lucru a condus la critici din unele părți.
- Dr Paul Reilly, lector superior în Comunicații, Media și Democrație la Universitatea din Glasgow, spune că unii activiști se vor simți îngrijorați de faptul că imaginea nu arată amploarea reală a ceea ce se întâmplă cu adevărat pe teren, indicând materialul postat pe rețelele de socializare de către jurnaliștii din Gaza, care nu a căpătat o asemenea importanță virală.
- Reacționând la critici, artistul malaiezian care a creat imaginea – cunoscut sub numele său de utilizator shahv4012 – a scris într-o poveste de Instagram citată de revista Time: „Sunt oameni care nu sunt mulțumiți de poză și șablon, îmi cer scuze dacă am greșit în fața voastră.”
- Apoi el a adăugat: „Orice ați face, nu priviți cu dispreț chestiunea Rafah acum, răspândiți-o astfel încât să fie zguduiți și să se teamă de puterea noastră a tuturor”.
- În timp ce imaginea descrie o versiune oarecum „igienizată” a ceea ce se întâmplă în Rafah, dr. Reilly spune că aceasta ar putea fi un avantaj din perspectiva unui activist digital în ceea ce privește capacitatea de partajare.
- El explică că acest lucru se datorează faptului că imaginea nu conține conținut grafic care ar putea duce la eliminarea ei de pe Instagram pentru încălcarea regulilor sale privind condițiile de utilizare, crescând totodată conștientizarea problemei asupra căreia activiștii încearcă să atragă atenția.
Cum ajută funcțiile Instagram campaniile sociale să se răspândească pe scară largă?
- Instrumentele dezvoltate de Instagram au contribuit, de asemenea, la virilizarea postării.
- Când „shahv4012” a publicat poza, el a folosit funcția „Adăugați pe al tău”, lansată de Instagram în 2021, care permite altor utilizatori să redistribuie fotografia cu doar câteva clicuri.
- Oamenii își pot adăuga propriile subtitrări și etichete la postări, făcându-le ușor de personalizat și partajat.
- Domnul Nammari spune că utilizarea unei astfel de caracteristici în campaniile politice sau sociale este o evoluție recentă.
„În majoritatea cazurilor, oricine începe să folosească această funcție din motive politice își propune să contribuie la lansarea de campanii la scară largă, deoarece poți obține efectul unui bulgăre de zăpadă în popularitate”, spune el.
Contra-campanie: Unde au fost ochii tăi?
- contra-campanie a fost lansată pe rețelele de socializare ca răspuns la mesajul All Eyes on Rafah.
- imagine, creată și folosind AI, conține cuvintele: „Unde aveați ochii pe 7 octombrie?” referindu-se la atacurile Hamas asupra sudului Israelului, în care aproximativ 1.200 de persoane au fost ucise și alte 252 luate ostatici.
- Imaginea, concepută de utilizatorul israelian de Instagram Benjamin Jamon, prezintă un bărbat înarmat care stă în fața unui copil luat captiv în Gaza.
- Imaginea a fost distribuită de aproximativ o jumătate de milion de ori înainte ca imaginea să fie eliminată din unele conturi și contul de Instagram al domnului Jamon să fie interzis, potrivit presei israeliene.
- Imaginea a reapărut ulterior, compania-mamă a Instagram, Meta, spunând: „Această imagine nu încalcă politicile noastre” și că „lucrăm pentru a înțelege problema tehnică care a dus la unele cazuri în care aceasta a fost eliminată din greșeală”.
Cel puțin 36.170 de persoane au fost ucise în Gaza de la începutul conflictului, potrivit Ministerului Sănătății condus de Hamas.
Sursa BBC
Citește și Spania recunoaște Palestina și solicită un stat „viabil” bazat pe granițele din 1967